Останнє оновлення: 12:03 четвер, 13 березня
Туризм
Ви знаходитесь: Економіка / Регіон / Євро 2012 будуть супроводжувати чернігівські екскурсоводи? ФОТО
Євро 2012 будуть супроводжувати чернігівські екскурсоводи? ФОТО

Євро 2012 будуть супроводжувати чернігівські екскурсоводи? ФОТО

Не так давно у Чернігові відбулась одна надзвичайна подія. Нарешті, після двох років спроб, Чернігівський обласний центр зайнятості разом з Центром підвищення кваліфікації відкрили курси екскурсоводів для безробітних.

Почалось навчання першої експериментальної групи. Це дійсно подія, адже в Чернігівській області дипломованих екскурсоводів не вистачає, їх всього лише... два. А якщо нема найнеобхіднішої ланки туризму – знавців екскурсій, гідів, то про який туризм може йти мова?

22 вересня 2008 р. Чернігівський центр підвищення кваліфікації працівників державної служби розпочав лекції на курсах екскурсоводів для безробітних. Курси будуть тривати до кінця жовтня.

Бажаючих підвищити свою кваліфікацію виявилось небагато – 13 чоловік, але це є достатнім для відкриття цих курсів. Навчання є безкоштовним для безробітних.

Екскурсоводами не народжуються, ними стають

– Перша група – 13 безробітних – дуже мотивовані прекрасні люди, які прагнуть відкрити свою власну справу і займатись проведенням екскурсій по Чернігівській області, - розповів начальник відділу організації професійного навчання безробітних Чернігівського обласного центру зайнятості населення Сергій Роговець.

Навчання майбутніх екскурсоводів складається з теоретичної та практичної частин.

– Програма навчання розрахована на те, щоб люди отримали свідоцтво про закінчення курсів за напрямом «основи екскурсознавства» і могли самі працювати. Вони подають «портфель» екскурсовода, який вони розробляють у нас на курсах, технологічну карту екскурсії, схему маршруту, текст екскурсії. Потім вони подають інформацію в Чернігівську ОДА, щоб їм отримати ліцензію на зайняття цією діяльністю. В них буде свідоцтво про закінчення цих курсів, вища освіта та ліцензія – і вони зможуть оформитись як підприємці, - пояснила методист Центру підвищення кваліфікації державних службовців Чернігівської ОДА Олена Котляр.

– Розкажіть про практичну частину програми навчання.

– Вони на практиці знайомляться з історичними та екскурсійними об’єктами Чернігова, їм розповідають, як поводити себе і розробляти маршрути. В них вже були практичні лекції – техніка ведення екскурсій. Вони виходять до об’єктів. Їм показують, як потрібно себе поводити – як правильно розташувати екскурсійну групу, як викласти матеріал. Запрошували з готелю «Придеснянський» Клавдію Петрівну Тищенко. Вона дипломований хороший спеціаліст. В неї є ліцензія. Вона у понеділок проводило практичне зайняття на базі готельно-туристичного комплексу «Придеснянський», - розповіла Олена Котляр.

– Що дає посвідчення екскурсоводу випускникам курсів?

– Згідно з законодавством, одним з пунктів отримання посвідчення екскурсовода необхідно, щоб людина здобула знання з основ екскурсознавства. Тому наша навчальна програма так і називається «основи екскурсознавства».

На основі посвідчення про підвищення кваліфікації за напрямом основи екскурсознавства людині потрібно звернутись до ОДА та отримати ліцензію. Аж 2 людини в області мають ліцензію екскурсовода, що дає право на проведення цих екскурсій. Тому ринок цієї діяльності не заповнений, - увів у курс справи Сергій Роговиць.

Експеримент – є експеримент…

– Які Ваші враження від курсів?

– Мені дуже подобається. Кожен день дізнаюсь щось нове. Але хотілося б більше практики, щоб нас водили на Вал, Болдіни гори, в Єлецький монастир. Багато є предметів, які по-різному називаються, але викладачі читають одне і те ж.

– А що Вас мало водять на об’єкти?

– Пару раз водили: на теорії екскурсійної справи в Україні та на методиці підготовки екскурсій.

– Які Ваші плани на майбутнє?

– Написати екскурсію та провести її для декількох знайомих, щоб можна було нормально захиститися.

Сподіваюсь, що у мене буде посвідчення екскурсовода і я отримаю дозвіл на туристичний супровід. А потім буде можливість влаштуватись до якоїсь туристичної фірми.

– Чи плануєте Ви організувати свою справу?

– Поки що такого бажання нема. Думаю, що потрібно буде багато документів для її організації.

Роботу буду шукати у Чернігові, - поділився з нами староста групи екскурсоводів Олексій Кирюша.

Надії на майбутнє, або конкуренція зростає

Можна вже сказати, що навчання на курсах набуло розголосу в місцевій громадськості. Адже, за словами Олени Котляр, люди дзвонять, питають про курси.

– Чи бажаєте Ви поставити підготовку екскурсоводів на потік?

– Ми маємо таку можливість. І якщо будуть бажаючі люди (безробітні), то за допомогою Центру підвищення кваліфікації (оскільки вони підбирають курси і викладацький склад) я вважаю, що ми готові до цього. Запрошуємо всіх бажаючих звертатися до Центру зайнятості і ставати екскурсоводами. Перспективою цього ми бачимо у проведенні Євро-2012. Київ у нас недалеко, буде потік туристів збільшуватись. А наше місто та область дуже гарні та історичні. Тому думаю, що все них попереду, - підкреслив Сергій Роговиць.

Якщо підготовка екскурсоводів буде поставлена на потік, то збільшиться кількість ліцензованих екскурсоводів у місті, буде збільшуватись конкуренція серед них, адже туристів поки що у місті не на стільки багато. Якщо збільшиться конкуренція, то це автоматично призведе, по логіці, до покращення якості екскурсійного та туристичного обслуговування.

А покращення якості, маємо надію, збільшить кількість туристів та згрупує, об’єднає зусилля різних державних та недержавних структур по розвитку туризму, розбудові інфраструктури туризму і таке інше. Отже, можливо, саме з цих курсів і почнеться новий етап у розвитку туризму на Чернігівщині.

Проте, є проблема – де взяти клієнтів? Час покаже, чи будуть у дипломованого екскурсовода екскурсанти та туристи, чи ні. Все буде залежати не тільки від їх знань та вмінь, але й практичного досвіду та особистих якостей.

Коментарі (10)

Ірина | 2008-10-16 15:40

КИРЮША А.
валентина
Курси екскурсоводів безкоштовні для тих людей, які є безробітними і яких направив Центр зайнятості населення.

валентина | 2008-10-15 11:36

КИРЮША А.
К сожалению, вы меня не услышали. Мне неизвестны формы получения разрешения (оно же лицензия) на получение экскурсионной деятельностью, но если за ними не идут экскурсоводы, следовательно форма и условия получения лицензии неудобна. А пример с соседом-шофером вовсе не из той оперы. Он делает техосмотр автомобиля, а не пересдает на права. А насчет заезжих из Киева, - если там есть экск. полиция (а точнее, все всех знают и видят чужаков), то в Чернигове просто некому этим заниматься и незачем по причине отсутствия экскурсионной деятельности. И все-таки: почему бы за экскурсоводами советских времен не сохранить право на профессию? Или со сменой записи о гражданстве они утеряли профессиональные навыки? А, может, дело в деньгах? Курсы и разрешение (лицензия), небось, не бесплатно?

КИРЮША А. | 2008-10-15 01:09

Да, я согласен, что нельзя получить знания экскурсовода за год. Но можно получить разрешение после прослушивания этих курсов и корочку. А проф.экскурсоводы находят это оскорбительным, хотя в законе это указано!

Добавляю | 2008-10-14 18:06

Ірина
ВалентинаПрактически все, кто работал в 70-е, 80-е, начале 90-х. И была форма сдачи экскурсии методистам: когда в течение какого-то времени самостоятельно готовился текст, а затем сдавался как зачет. И, можете поверить на слово, не всегда этот зачет принимался. Требования были высоки. Кроме того все, кто работал от бюро путешествий были обязананы не менее двух раз в месяц, а штатные экскурсоводы еженедельно, присутствовать на лекциях и практических занятиях. И так годами. А сотрудники музеев не только экскурсии по городу проводили, но и лекции читали, каждый по своей тематике. Поэтому и уровень знаний и умений вырабатывался. И не за один год. А лицензии на поведение непонятно каких экскурсий за пару месяцев каких-то курсов, это профанация. При всем уважении к слушателям этих курсов.
А почему не обращаются за получением лицензий? Надо думать, условия получения этих лицензий не продуманы и, наверняка, оскорбительны для специалистов , чья квалификация давно подтверждена. Что , конечно, не освобождает от работы над собой. Впрочем, зная экскурсоводов из музеев и заповедника, я уверена, что уж они-то над повышением уровня своих знаний работают.
Для получения розришения на екскурсионную деятельность не нужна лицензия - нужно розришение. Как вы все не поймёте, что это несколько отличительные вещи. И эти нормы совсем не оскорбительны. Оскорбительно то что, как Высовершенно точновыразились, наши экскурсоводы годами готовили материалы роботали над изучением темы, а заезжий "Дядя Вася" из Киева едет со своей групой, розказывает им непойми чего и на этом имеет денюжку . Если же наши экскурсоводы действительно щитают для себя унизительным получение подобных розрешений, то приведу пример... Мой сосед водитель с 35 летним стажем и любой автомобиль может наремонтировать с закрытыми глазами. Но при это он пользуясь правами получеными еще в СССР, также как и наши экскурсоводы, своими дипломами, не щитает оскорблением возить свою машину на техосмотр. Хотя он и сам может многому научить проверяющих. Моя мама пророботала в школе 30 лет, весьма при этом скажу неплохо работала... Но при этом не щитала оскорбительным для себя ездить на курсы повышения квалификации и защищать потом свою категорию... Ви думаете наши экскурсоводы страдают манией величия))))????? Лично я не хочу в это верить.

Валентина | 2008-10-14 14:15

Ірина
Практически все, кто работал в 70-е, 80-е, начале 90-х. И была форма сдачи экскурсии методистам: когда в течение какого-то времени самостоятельно готовился текст, а затем сдавался как зачет. И, можете поверить на слово, не всегда этот зачет принимался. Требования были высоки. Кроме того все, кто работал от бюро путешествий были обязананы не менее двух раз в месяц, а штатные экскурсоводы еженедельно, присутствовать на лекциях и практических занятиях. И так годами. А сотрудники музеев не только экскурсии по городу проводили, но и лекции читали, каждый по своей тематике. Поэтому и уровень знаний и умений вырабатывался. И не за один год. А лицензии на поведение непонятно каких экскурсий за пару месяцев каких-то курсов, это профанация. При всем уважении к слушателям этих курсов.
А почему не обращаются за получением лицензий? Надо думать, условия получения этих лицензий не продуманы и, наверняка, оскорбительны для специалистов , чья квалификация давно подтверждена. Что , конечно, не освобождает от работы над собой. Впрочем, зная экскурсоводов из музеев и заповедника, я уверена, что уж они-то над повышением уровня своих знаний работают.

Ірина | 2008-10-14 12:46

Валентино, до речі я не знаю, чому не видають (чи самі співробітники музеїв не бажають їх отримати?) музейним фахівцям з багатолітнім досвідом ескурсійної роботи посвідчення екскурсоводів.
  І ще цікаво, хто з наших екскурсоводів ці річні курси закінчив?

Валентина | 2008-10-14 09:54

Ірина
В те времена, когда названные сотрудники музеев и заповедника учились работать, не было никаких специализированных туристических образовательных центров. Существовало бюро путешествий с отработнной системой курсов эксурсоводов (с годичной программой), семинарами, лекциями и правилами защиты экскурсий. Говорить про дипломы "туристичної освіти" для сотрудников музеев - по меньшей мере наивно. Интересно, кто такие специалисты по экскурсиям в Чернигове, которые у музейных сотрудников будут проверять уровень знаний и навыки проведения экскурсий? Это, должно быть, очень смелые люди. Почему бы экскурсоводам с опытом работы не выдать удостовереия, отвечающие сегодняшним требованиям? В архивах (должны были сохраниться) старого городского бюро путешествий есть соответствующие документы, подтверждающие калификацию, категорию, право на работу.

Ірина | 2008-10-13 10:54

На скільки мені відомо, працівники та екскурсоводи Заповіднику "Чернігів стародавній" та Історичного музею не мають туристичної освіти і, скоріш за все, не мають дипломів ескурсоводів, адже переважна більшість з них історики за освітою.
А про те, що вони є хорошими фахівцями з досвідомо роботи - я погоджуюся! :))

Олександр Лутава | 2008-10-13 09:33

Перш за все хочеться подякувати Високому валу за висвітлення такої важливої теми. Однак мушу виправити деяку неточність, що вкралась при початку статті. Вірніше, я назвав-би це певним ньюансом законодавства в якому, можливо, ми трохи заплутались...
Отже... Дипломованих екскурсоводів у нас в Чернігові немало. Я зараз не берусь аналізувати, чи достатньо, а ле вони є і їхній фаховий рівень більш ніж високий. Проблема полягає в іншому. Згідно із законодавством України екскурсіїї екскурсоводи мають право проводити лише по території своїх експозицій (історичний музей по приміщенню музею, заповідник - по території заповідника і т.д...). Поза своїми експозиціями екскурсоводи повинні отримати відповідний дозвіл від акредитаційної комісії при ОДА . Декому такі норми здаються надмірними, але якщо є закон - його треба виконувати. Окрім того, при більш глибокому аналізу ситуації стає зрозумілим, що така норма законодавства має значно більше плюсів а ніж мінусів. Спробую це довести... Відділ туризму управління інвестицій і туризму Чернігівської міської ради зіткнувся з проблемою отримання статистичних даних по кількості туристів, що за рік відвідують наше мість. Однією з причин є те, що туристи приїздять, доприкладу з того-ж Києва, на автобусі з власним екскурсоводом - скільки їх приїхало, що їм розповідали, чи розповідь ця відповідає історичній дійсності і головне куди пішли гроші екскурсантів, що вони сплатили за такі часто сумнівні послуги - питання риторичне ...При цьому зазначу - в Києві працює "музейна поліція" і екскурсовод з Чернігова вже не може так просто вести по столиці екскурсії бо є не лише закон, але і механізм контролю за його виконанням... Непоганий приклад для наслідування, особливо якщо врахувати, що цей механізм контролю довів свою дієвість. Однак, для того щоб ставити подібні вимоги до заїжджих гостей, ми самі повинні відповідать всім нормам законодавства. Всеж, погодьтесь, нелогічно вимагати дотримання закону від інших і самим при цьому його порушувать. Окреме питання - чому працівники музейних установ не подали заявки на отримання подібних дозволів - очевидно вони покищо вважають за достатнє працювати виключно в межах своїх музеїв і не планують розширення поля своєї діяльності. Але це лише моє припущення... Так що у нас не дипломів, а дозволів покищо лише 2
ВІДДІЛ ТУРИЗМУ УПРАВЛІННЯ ІНВЕСТИЦІЙ І ТУРИЗМУ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Кирюша О. | 2008-10-10 20:36

Учится очень интересно, но не разработана окончательно методические материалы преподавателей, и много материала читают одного и того же! Еще мы не знаем, как будет проходить защита.
закрити

Додати коментар:


Фотоновини

  Новий дім у Німеччині - що українці думають про своїх співвітчизників, які втекли

SVOBODA.FM